topbella

Saturday, 21 January 2012

Ku yakin berlaku ( aidil ft hafiz hamidun )


Yang ku panggil kasih...
Ku kenang selalu..
Riuh atau sepi.. rinduku padamu..

Dalam kesibukan..
Dalam kelapangan...
Tiada ku lekang ingatan yang suci ...
Tertumpu...mendambakan..
Disatukan denganmu..

Dihari yang indah ku yakin berlaku..
Kita bertemu dijambatan kasih...
Setelah dipisah lama...

Dihari yang indah tiada
Sedetik atau terlewat mahupun tercepat..
Ku tatap wajahmu duhai kekasihku

Garisan pemula..
Jauhku tinggalkan..
Semangatku sama...
Mencapai impian...

Dihari yang indah ku yakin berlaku..
Kita bertemu dijambatan kasih...
Setelah dipisah lama...

Dihari yang indah tiada
Sedetik atau terlewat mahupun tercepat..
Ku tatap wajahmu Duhai kekasihku..

Kanku panggil kasih dulu dan selamanya..
Tidakkkan berubah perasaan ini...

Dihari yang indah ku yakin berlaku..
Kita bertemu dijambatan kasih...
Setelah dipisah lama...

Dihari yang indah tiada
Sedetik atau terlewat mahupun tercepat..
Ku tatap wajahmu Duhai kekasihku..
Ku yakin berlaku.....


~08:39,22/01/2012~
kenangan di rumah

Thursday, 15 December 2011

Kembara ilmu…

Ilmu itu cahaya…menarikkan???hehehe..kalu cakap tentang cahaya, apa yang akan kita dapat disebalik cahaya..tenangkan???sebenarnya dengan menimba ilmu itu membuatkan hati kita lebih tenang..percaya atau tidak kamu??cubalah..hehe, thu x kenapa dapat buat hati kita lebih tenang..ini kerana kita telah memiliki ilmu2 Allah..haa..,tapi ingat niat mestilah kerana Allah…baru betul..:-)
Ilmu nie ibarat cinta la jugak. Do u know why??..sebabnya cuba kita fikir apa yang akan dirasai oleh orang yang sedang kusyuk bercinta??mesti sayangkan??haa..macam tu la juga dengan ilmu…cinta kita kepada ilmu akan membuatkan kita adalah orang yang paling bahagia sebab dapat cahaya..nak dapat cahaya, kenalah cintakan Pencipta asal ilmu yang kita tuntut..iaitu Allah S.A.W..ingat!!!jangn cuba untuk mencari cinta yang tidak sepatutnya di cari..kita perlu cari apa yang patut kita cari dalam pencarian kita..ingatlah wahai sahabat2k sekalian..kejarlah cita2 sblum mengejar cinta..

Kenangan  nilai ~d-1-8~
 9:31pm (15/12/2011)

Wednesday, 7 December 2011

Metafora….


Ya Allah..Ya Tuhanku, tolonglah sahabat2ku Ya Allah..jagalah mereka, lindungilah mereka..aku sayangkan mereka…bantulah aku Ya Allah…
Kehidupan ini ibarat roda..sentiasa berputar pada tempat yang sama Cuma kita sahaja yang tidak perasan bahawa kia sebenarnya berada pada situasi yang lebih kurang sama dengan apa yang kita lalui sebelum ini..btul atau tidak??saya rasa majority antara pembaca2 sekalian asti mengiyakan apa yang saya sedang katakan sekarang..Rasullullah S.A.W. juga pernah berkata yang kita ini nanti akan kembali semula kepada benda-benda yang umat terdahulu pernah buat sebelum kita…dan ini amat jelas sekarang dapat kita lihat disebalik tirai-tirai yang tidak tertutup oleh kita sendiri.ia menampakkan dengan jelas dan tepat sekali..eemmm..pernah tak terfikir kenapa???haaaa…inilah yang dikataka ujian..
Hehe..kalu nak cakap pasal ujian ni..xdelah hebat sangat, tapi rase2 semua dapat ujian..btul x??ujian kalu kita lihat dengan sebelah mata..apa perasaan kita???emmm, let me guest..maybe putus asa, tidak tenang…mungkin..dan saya rasa kau nak di relatekan dengan isu sekarang pun boleh je doterima pakai…hhmmmm..sebut tentang ujian nie..gemetar pulak rase sebab, macam-macam boleh terjadi kat kita..betul x???kadang-kadang ia datang tanpa di jemput..Allah ciptakan ujian kepada kita sebab nak uji tahap keimanan kita..sama ada maintain lagi @ tidak..
Apa yang saya nak relatekan di sini ialah ujian dengan sahabat. Aik??guane tu???....huhuhu…gini ceritanya..apa pendapat anda semua jika ada sahabat2 kita yang berkelahi???apa yang kita akan buat???bagi saya ini adalah ujian yang Allah bagi terhdap kita..cuba kita fikir Nabi Muhammad S.A.W. dulu, ada tak dia skitkan hati sahabat2 baginda..tidak bukan??habis tu kenapa kita boleh jadi gitu??sepatutnya kita cuba untuk tidak melakukan perkara2 yang bukan sahaja Nabi kita tidak suka malah Allah pun marah..kita nak tak kita ini di copkan sebagai seorang hamba-Nya yang perntingkan diri sendiri..sedangkan Nabi ada cakap kita kena kasihkan sahabat kita sebagaimana kita kasihkan diri kita..masih ingt lagi x kita??jika anda benar2 orang islam dan muslim yang btul2 sejati dan sayangkan agama..korbankanlah hatimu itu untuk menerima apa yang telah berlaku..ini semua adalah ujian..teruskanlah berdoa, jangn prnah ptus asa dengan rahmat-Nya. Saya rasa semua  dah tahu pasal nie, Cuma buat2 x ingat..btul x???kalu kita btul2 ingat, kita tidak akan jadi  seperti orang yag tidak tahu apa2..betul x???....fikir2kan lah wahai sahabatku..muhasabah diri anda sentiasa..

Ingatan untuk diriku juga..^_^
7/12/11 (3.11pm)

Tuesday, 6 December 2011

salam ukhuwwah....^_^

tiada knikmatn s'orng hmba yg lbih baik stlh knikmtn Islam selain knikmtn m'proleh tman soleh,yg bila lupa akn menggingtkn dn bila ingt ia akn mmbntu..dn alngkh bhgianya orng yg dkurniakn tman yg mncintainya krna Allah Ta'ala...sesubgghnya ksihku s'orng shabt ikhls buat mu krna Allah S.W.T..slm ukhuwahfillah..;-)

~: doaku :~

Ku inginkan cintaMU...Ya Allah...
Bantulah hambaMU ini...
Ya Allah..Ya Tuhanku..
Andainya  driku melontarkan kata2 cinta dan rinduku...
Pada Si dia..adakah Engkau akan mengirimkannya...
Ya Allah..ku dapat merasakan bahawa Engkau telah pun
Mengirimkan kata2 itu...kerana ku dapat melihat kata2nya
Yang begitu mengharapkanku...menungguku, dan sanggup
Utk mencari pengganti sepertiku..andai diriku ini bukan tercipta untuk dirinya...maafkanlah dirinya Ya Allah..kerana terlalu tenggelam dalam lamunan rindu dan cinta...maafkanlah dia dn bukalah pintu hatinya
Ya Allah...biar dia memahami ap yang ku ingin sebenrnya...aku sbnrnya ingin mnjga hti dia drpd lalai mengingati MU..YA ALLAH..
Aku thu bhwa aku bknlh sempurna..tp cba untuk menyempurnakan diri..demi cinta MU..ku sanngup melepaskan ini semua, ku ingin sangat2 dia memahami ap yng ingin aku sampaikn drpd kata2 ak pada hri tu....ku harap sgt2 dia memahami..YA ALLAH...bantulah ak,
Sampaikanlh hrpnku ini...permudhlnkh urusannya..perbaikilah setiap langkhnya, agar mnjurus ke arahMU...ke jalan yang di redhai..amin..Ya Rabbal’alamin....


~khas buat sahabat2ku~

Kehadapan sahabat2  ku yang dikasihi kerana ALLAH…
Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya…tetapi adakah ianya berbentuk ganjaran @ ujian pada kita…hanya ALLAH shj yang mengetahuinya…,
Wahai sahabat2ku yang disayangi kerana ALLAH…
Dirimu adalah pejuang2 ALLAH,jangnlh sesekali merasakan diri ini lemah,sentiasa bersemangat wahai sahabtku..tidak kira sedalam mana luka dihati kita,tapu kita tidak bolah samakan luka dihati kita ini dengan rakyat2 Palestin yang sedang berjuang kepada tanah air mereka..luka mereka itu amat dalam tetapi mereka tetap bersatu melawan musuh2 mereka tanpa rasa sedikit pun gentar dan takut..,harap kita seperti mereka..,
Wahai sahabatku..
Kehadiran kita didunia,dibumi ini adalah utk menjadi khalifah ALLAH..seorng hamba yang btul2 berjuang dijalan ALLAH..tidak akan gentar dgn cabarn dan dugaan yang dihadapi,,sentiasa bersabar dengan apa yang berlaku walaupun hati ini pedih dengan ujian yang dihadapi…
Sentiasa ingat ALLAH..wahai sahabatku,…jangn terlalu ikutkan hati kita kerana hati ini lama kelamaan akan membawa kepada keburukan,kemusnahan dan juga keraguan…Ingatlah Wahai sahabtku….disitulh tempat syaitan2 dn iblis2 laknatullah bertapak..sentiasa menanti akn kejatuhan hati kita,,kejatuhan hati kita agar patuh kpd kehendak mereka..
Ya sodiqoti ahibba’ lillahi Taala…
Dirimu semua tiada pengganti..menitis air mataku mengenangkn dikau semua disisiku..sahabatku sekalian..,hidup ini amat sukar bagi kita kerana byk cabaran dan dugaan yang perlu kita tempuh demi kejayaan dan juga masa depan…tp Ingat!!!! Sahabatku…janganlh sesekali kamu melupakan ALLAh..ibubapamu..sahabat2mu..rakan seperjuanganmu…RAsulmu juga wahai sahabatku,..tanpa dia kita tidak akn dapt syafaat disyurga nnti..tanpa dia juga,siapalh kita disisi ALLAH..hanya seorng insane yang kerdil, memohon ampun daripada ALLAH..dengan penuh penyesalan,..
Ingatlah wahai sahabatku..diriku ini pasti merinduimu..,walau susah walau senang kita tetap bersama, kemana shj pergi pasti saling mengingati…
Sahatku,,andai diriku pergi dulu sebelum sempat utk mengucapkn salam kemaafan…maafknlh diri ini..kerana tidak berupaya menceriakn dan menyenangkn hatimu…


Wahai sahabatku…ALLAH itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang…kita tidak beleh samakn diri kita dgnNYA..tapi cubalah utk menjadi sepertiNYA..yang sentiasa memaafkn hamba2NYA yang sentiasa berdosa pad setiap saat dan ketika…jadilah juga seorng yang penyayang yang menyayangi sahabat2 kerana ALLAH..tegur segala kesilapan, jangan disimpan di dalam hati mohon maaf diatas segala apa yang berlaku..walau terluka  pun hati kita, cuba utk memaafkn…
Wahai sahabatku..ALLAH S.W.T. sebenarnya lagi terluka hatiNYA..jika dibandingkn dgn kita…dengan karenh2 hamba2NYA yang kadang2 taat dan patuh pada perintahNYA..tp kadang2 ad yang melanggar segala suruhanNYA.. akn tetapi sahabat2ku.,ALLAH..tetap memaafkan hamba2NYA kerana saying yang teramat sangat terhadap hamba2NYA..ALLAH pasti sedih jika ada dikalangan hamba2NYA yang ingin memutuskan hubungan tanpa sebab..wahai sahabatku..,jika kita diberi peluang utk melihat siapa Pencipta kita dan siapa Rasul kita…pasti kita menangis dan terus menangis kerana mengenangkn kesalahan kita ..benarkn sahabat2ku sekalian?????benarkn???....jawabln wahai sahabat2ku  sekalian..diriku ini memerlukan jawapan darimu…tapi apakn daya kita belum lagi berpeluang utk melihat siapa Pencipta kita kita dan siapa Rasul kita..
Tapi sahabtku..adakh kita akn berpeluang utk bertemu di akhirt nnti..jika diri ini hanya pada setiap saat, ketika, jam, dan hari…hanya dibelenggu dgn dosa..dosa yang kadang2 kita tidak menyedari..wahai sahabatku..yang dikasihi kerana ALLAH..Ingatlah!!!...IHFAZILLAH YAHFAZKUNNA..IHFAZILLAH YAHFAZKUNNA..IHFAZILLAH YAHFAZKUNNA…
Ya ALLAH..Ya Tuhanku..,menitis air mataku mengenangkn semua ini..Ya ALLAH…ku mohon padaMU, Ya ALLAH..ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibbapa kami, ampunkanlah dosa sahabat2 kami…Ya ALLAH..tabahkanlan hati kami dalam menempuh segala ujianMU…,ingatkanlh kami padaMU…Ya ALLAH…pada RasulMU..kami mohon sngat2,,Ya ALLAH…agr ikatan ukhuwwah antara kami terbina hingga ke akhir hayat kami..Ya ALLAH..,ibarat butiran tasbih yang tidak pernah putus..sentiasa bersambung walau dimana jua berada…
Ingatlh wahai sahabatku..jgn terlalu diikutkn hatimu..,kerana hatimu juga akn mati suatu hari nnti..,sentiasalah berdoa kpd ALLAH, agar dikuatkn hati..dikuatkn iman..dan tabah dalam hidup…BITTAUFIQ WANNAJAH FIL HAYAH…YA ASDIQOIE…UHIBBUKUNNA HUBBAN JAMMAN LILLAHI TAALA…
Kepada smua sahabat2….
LUV U ALL!!!!!! J

:.Pengorbanan...ada ap dengannya.:

Pengorbanan???pada pandangan anda, ap yang dimaksudkan dengan pengorbanan. Pada ku ianya satu atitud yang terbaik yang jarang2 manusia nak laksanakan..btul X??? aku hrap satu hri nanti ad juga manusia-mnusia dekat dunia ini memahami ap erti sebenranya pengorbanan dan ap yg kamu akan dapat daridp perkataan pengornan itu. Ermm…maybe bg kamu semua itu suatu perkara, tapi bagi diriku ianya satu perkara yang kita tidak boleh dibiarkan dan buang begitu sahaja…setiap mnusia pasti mempunyai sifat pengorbanan dalam diri..akan tetapi???ap yg ingin aku mentionkan dan mnjdi prsoalan kt sni ialah…keikhlasan disebalik pemgorbanan..cuba Tanya pada diri kamu msing2??adakah dirimu telah pun bersiap sedia untuk menerima “pengorbanan” ini dalam drimu???cuba pejam mata dan muhasabah diri masing2…bagiku, ianya sesuatu yang amat sukar untuk dilaksanakan kerana disebaliknya memerlukan kekuatan yang amat kukuh...thukah kamu ap yang kuat itu???...itulah iman, nur yang senantiasa menerangi hati dan hidup kamu. Kadangkala kita pasti akan berfikir dimana kita sebenarnya..kadang2  diatas..kadang2 dibawah..tak tetap kan???..akn tetapi itulah hakikat sebenar manusia, dan juga kita sebagai hamba Allah, iman kita sentiasa menaik dan menurun..hanya iman para Nabi sahaja yang tetap..btul x??? mungkin di kalangan kamu ada yang cuba berfikir kenapa begitu dan begini..sebenarnya kita tidak memerlukan tenaga yang kuat untuk memikirkan sesuatu yang di luar jangkaan kita..ap yang peril difikirkan ialah kehidupan kita, cara kita melaksanakan kewajipan dan amanah dan semua2 yang perlu sebagai tiket kepada kita di alam yang abadi nanti…ermm..suka x, kalu lecturer kita kata kita lulus dan dapat naik ke level seterusnya dalam pelajaran kita???pasti kita suka kan??..begitulah juga kehidupan kita nanti di alam yang sana..kita akan ditanya segala2nya di atas sana..Hereafter..itulah tempat kita, syurga yang abadi. We must relize that death pasti akan datang..KEMATIAN SUATU KEPASTIAN..tiada apa yang perlu di ragu2kan..insaflah wahai sahabat2ku semua..hiduplah dengan penuh keinsafan, kesederhanaan, dan kecintaan kepada yang Haq..semoga Allah sentiasa merahmati kita di dunia dan jua di akhirah nanit..amin ya Rabba ‘alamin..renung2kanlah ^_^

About Me

My Photo
ummigreen
hamba Allah...:-)
View my complete profile